Step 1: Sådan gør du, når en vare, du har bestilt, ikke er modtaget

Fie Laursens bedragerisag

Til gennemgang af denne sag vil jeg tage udgangspunkt i, hvordan jeg ville have håndteret Fie Laursensagen, så den sidder lige i skabet juridisk.

Dette til inspiration for dig, der måske har en lignende sag, da jeg oplever, at mange føler sig snydt ved køb på de sociale medier.

Det her får du ud af at læse videre

Du vil stå betydeligt stærkere juridisk, hvis du har gjort det, der kan forventes af dig.

Der er rigtigt mange, der kommer til mig, som gerne vil, at jeg fortæller dem, hvornår en sag ender, og hvad resultatet bliver.

Jeg kan desværre ikke spå, og jeg kan ikke vide, hvordan andre mennesker reagerer.

Så derfor tager jeg et skridt af gangen i den retning, som jeg gerne vil, at sagen skal.

Ved at være hurtig med de enkelte skridt er sandsynligheden for at vinde meget større.

Så lad os komme i gang, især hvis du allerede sidder og venter på, hvad du skal gøre.

Fiesagen: Instagram og Facebook

Kort resumé af Fiesagen gengivet i Ekstrabladet:

13-årig pige skulle angiveligt have købt en speciel jakke af Fie Laursen, som siden ikke er blevet modtaget af den 13-årige.

Herefter skulle der angiveligt gentagne gange være fremsendt beskeder på henholdsvis Facebook og Instagram uden, at Fie har svaret.

Såvidt jeg kan læse mig frem til, har familien aldrig været i kontakt med Fie på hverken sms, mail eller telefon.

Fakeprofiler

Som udgangspunkt ville jeg slet ikke kontakte nogle vedrørende et salg hverken på Facebook, Instagram eller andre sociale medier.

Det er så let at lave en fakeprofil og udgive sig for en anden, end den man er. TV2 har lavet denne guide til, hvordan du spotter en fakeprofil.

Derfor ville jeg bruge metoder at kontakte sælger på, som jeg ved holder juridisk.

Det er allerede her, mit forarbejde ville begynde, hvis jeg ikke havde modtaget en pakke.

Følelser er ikke jura

Jeg er klar over, at der i forbindelse med, at der ikke er kommet en pakke kan opstå mange følelser, hvoraf en af dem, som jeg har hørt mest, er frygten for at blive snydt, eller at det er uretfærdigt.

Prøv om du ikke kan fokusere på, at det kun er følelser, og at de måske mere er en hindring for dig end en hjælp. Jeg ved, at det kan være svært, men prøv alligevel

Gå eventuelt en tur, gør noget der gør dig glad, fokuser på noget andet.

Stol på dig selv – ha’ tillid

Desuden ville jeg, hvis jeg skal gøre det lettest for mig selv, fravælge at tale med ret mange andre om sagen.

Med mindre det er en jurist som mig, der er neutral og ikke følelsesmæssigt påvirket af sagen.

Telefon og frister

Så det første jeg synes, at du skal gøre, med mindre du lider af decideret telefonangst, er at du senest på dag 8 efter, at du har købt pakken, skal ringe op og så ydmygt som muligt sige, at du er virkelig ked af det, men din pakke er desværre ikke modtaget, og om sælger venligst vil følge op på dette.

Eksempel

Det vil sige, at hvis jeg i dag den 5. oktober 2018 bestiller en pakke, så vil jeg senest den 18. oktober 2018 kontakte sælger ved et telefonisk opkald.

Jeg ville i min kalender skrive ind, at jeg har ringet på det og det tidspunkt samt notere, om jeg rent faktisk kom i kontakt med sælger eller ej.

Desuden ville jeg i min kalender skrive ind, hvad næste skridt er. På den måde er det lettere at holde fast i at få taget hvert enkelt skridt og få tingene gjort.

Fremgangsmåde

Jeg ville følge op telefonisk igen den 19. oktober 2018, 22. oktober 2018, 23. oktober 2018 og 24. oktober 2018.

Jeg ville undlade at kontakte sælger i weekender.

Til gengæld ville jeg blive ved med at følge op, eventuelt på forskellige tidspunkter af dagen.

Telefonsvarerbeskeder ville jeg være lidt forsigtigt med, da de kan slettes uden at være aflyttet.

Drejebog/kalender

Jeg ville notere alt, jeg foretager mig ned i en kalender som dokumentation.

Gerne med en lille beskrivelse af, hvad der eventuelt er blevet sagt i telefonen, og hvornår sælger eventuelt vil følge op, hvis det er blevet lovet.

Dette kan du gøre, hvis du har svært ved at ringe op

Hvis du er en af de, der har svært ved at ringe op, eller simpelthen har haft forældre, der ikke har støttet dig i at blive bedre til at tale i telefon eller som har opdaget din frygt eller at du er bange for telefonen, så vil jeg anbefale dig, at du finder 10 veninder/kvinder i din omgangskreds, som du er tryg ved, og som, du oplever, er gode til at give feedback.

Øv dig

Øv gentagne gange med dem og forsøg så at find nogle du ikke kender og øv på dem.

Jeg har også ting, som jeg er frygter/er bange for, og jeg bruger samme fremgangsmåde. Det er svært den første gang, hvis du lider af frygt eller er bange.

Jeg håber dog, at du over tid får en oplevelse af, at det bliver lettere.

Jeg plejer selv at bruge sætningen med, om det er mig eller frygten, der skal bestemme.

I øvrigt er det heller ikke sikkert, at dine forældre har lært det, og de kan have samme frygt. Så de har måske også brug for at øve, og så er det jo nice, at du har øvet dig først og kan lære dem det.

Brug naturen

Gå eventuelt en tur før hvert opkald, gerne ved noget vand, stik fødderne i jorden og fokuser eventuelt på dit åndedræt.

Fortæl ærligt dine veninder, at du aldrig har lært at tale i telefon eller at du er bange for telefonen, og at du har brug for dem til at øve dig på.

Manuskrift

Kan det være en støtte for dig inden, at du ringer op, så skriv et manuskrift, hvor du får de vigtigste punkter skrevet ned:

Så som hvornår pakken er afsendt. Hvilket fragtfirma pakken er sendt med. Hvornår du kan forvente at modtage din pakke. Hvornår der er blevet fulgt op. Hvad næste skridt er. Hvem der kontakter hvem og hvornår.

Giv udtryk for, at hvis der ikke bliver fulgt op, så følger du op (også selvom sælger siger, at det behøver du ikke gøre).

Der kan ske fejl og ting i den andens liv, der umuliggør kontakt og nogle gange glemmer vi mennesker bare.

Efter opkaldet

Sæt dig ned og tag notater bagefter, gå gerne igen en tur. Slap af. Du er et menneske, du har gjort det godt, og det er ikke din skyld, at pakken ikke er kommet frem. Det er ikke sikkert, at det er nogens skyld. Ha’ tillid til at det rette sker.

Skriftlig opfølgning:

Når du har ringet op, ville jeg følge op skriftligt. Jeg ville som udgangspunkt på dette punkt i forløbet foretrække at anvende mails, da domstolene anerkender brug af mail. Alternativt sms. Aldrig sociale medier.

Det kunne fx. være

Kære XXXXX

Tak for en behagelig telefonsamtale dags dato.

Vores samtale gav mig den ro, som jeg har brug for, og jeg skal hermed bekræfte, at vi har aftalt, at du kontakter XXXXX dags dato og finder ud af, om de kan oplyse, hvor min pakke befinder sig.

Vi har endvidere aftalt dags dato, at du kontakter mig den XXXXXXX kl. XX.XX. I modsat fald vil jeg kontakte dig senere samme dag.

Jeg ser frem til, at vi kan løse det her i mindelighed mellem os, og jeg glæder mig til at modtage min pakke, som jeg har oplyst i telefonen, at jeg skal bruge senest den XXXXXX.

Det betyder derfor meget for mig, at jeg modtager pakken så hurtigt som muligt.

De bedste hilsner

XXXXXXXX

Det videre forløb

I næste uge vil jeg lære dig om næste skridt, hvis telefonopkaldet ikke virker. Kan du ikke helt vente til næste uge, har jeg indsat et eksempel her nedenfor på, hvordan du kunne gøre det selv:

Ha’ en dejlig uge og held og lykke med din onlineshopping.

Billedcredit: Zharth

PS: Hvis du bare ikke kan vente en hel uge på at høre fra mig, eller har brug for min hjælp akut, er du velkommen til at kontakte mig på mobil 42 80 98 98.

Marianne Venø

Cand. jur.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

27 Shares
Share27
+1
Pin
Tweet
Share