Step 3 – afslutning internetshopping

Du har nu ventet tålmodigt yderligere 14 dage, og du har forsat ikke modtaget hverken penge eller din ordre.

Du har meddelt sælger per mail, almindeligt brev og anbefalet brev, at næste skridt er politianmeldelse. Dette er derfor dit næste skridt. Det er vigtigt, at du ikke kun truer sælger. Du skal rent faktisk også gøre de ting, som du har skrevet til sælger.

 

Politianmeldelse

Du kan læse meget mere om på politi.dk, hvordan du politianmelder i de forskellige retskredse. I København skal du fx. politianmelde skriftligt ved tyveri.

Jeg tager nedenfor udgangspunkt i, at du vil lave en skriftlig anmeldelse for tyveri/alternativt, at du bruger det, jeg skriver, som manuskrift ved et telefonisk opkald (husk at lave en mail om de væsentligste punkter, som jeg tidligere har gennemgået i mit første blogindlæg om emnet under skriftlig opfølgning):

 

Vedr.: Mit køb af xxxxxxxx af xxxxx xxxxxxxx den xx.xx.xxxx

 

Jeg skal hermed politianmelde ovenstående person, da jeg desværre fortsat ikke har modtaget min vare på trods af, at jeg både har ringet op den xx.xx.xxxx, xx.xx.xxxx., xx.xx.xxxx, xx.xx.xxxx og den xx.xx.xxxx samt sendt mail den xx.xx.xxxx og almindeligt brev den xx.xx.xxxx og anbefalet brev den xx.xx.xxxx (få alt det med, som du har gjort inklusiv, hvis du har brugt de sociale medier).

Jeg vedlægger kopi af opkaldslister fra min telefon samt alle de ovenfor anførte breve samt kvittering for anbefalet brev (eller track and trace hvis du har sendt det som pakkepost).

Jeg vedlægger endvidere kopi af den samtale, som vi har haft omkring købt af xxxxxxxxxx og kopi af kvittering fra mobilepay/min konto.

Jeg kan bekræfte, at jeg fortsat ikke har modtaget ovenstående vare, og at jeg intet har hørt fra sælger på trods af talrige rykkere, hvorfor jeg i henhold til mail, almindeligt brev samt anbefalet brev dateret den xx.xx.xxxx hermed skal politianmelde ovenstående person for tyveri.

Jeg ser frem til at høre fra Dem senest 14 dage fra dags dato.

Med venlig hilsen

XXXXXXXX
Dato: xx.xx.xxxx

Inkasso

Skulle du endvidere vælge at indbringe sagen for Fogedretten, vil jeg anbefale dig at følge den vejledning, der ligger på domstol.dk om forenklet inkasso. Det vil føre for vidt at gennemgå inkasso på denne blog. Jeg vil blot nævne, at muligheden er der. Jeg ville dog fortsat starte med politianmeldelsen.

 

Hvad så nu?

Jeg tænker, at det videre forløb afhænger af, hvad der sker i forbindelse med politianmeldelsen.

Får du dine penge er alt godt.

Ellers kan du udover inkasso anlægge et civilt søgsmål. Det er så her, jeg vil bede dig overveje, om det er det værd? Det er helt og aldeles din egen beslutning.

Beslutter du dig for at fortsætte med inkasso og civilt søgsmål, er du altid velkommen til at kontakte mig på info@ungesrettigheder.dk eller mobil 42 80 98 98.

 

Til dig der sælger varer

Jeg bemærkede mig, at der blev skrevet i sagen, at Fie altid tog billeder af de breve/pakker, som hun sendte. Det synes jeg er en rigtig god ide. Det kunne jeg selv finde på. Det er formentligt bare ikke nok dokumentation i en retssag.

Det, jeg selv har gjort, er, at tage et billede og så uploade det til køber. Dernæst har jeg efter et stykke tid spurgt ind til, om pakken var modtaget.

Jeg har aldrig sendt noget med PostNord, som ikke er blevet modtaget, når jeg har brugt denne metode.

Selvfølgelig kan du ikke bruge samme metode, hvis du sender mange pakke. Du kunne måske i stedet opsætte din webshop til, hvad kunderne skal gøre, hvis de ikke modtager deres pakker. Det, tænker jeg, vil være rigtig god service.

 

Jeg håber, at ovenstående mail sammen med de 2 forrige mails, har givet et dybere indblik i, hvordan jura fungerer, hvis den er anvendt rigtigt.

 

Ha’ en dejlig weekend.

 

Marianne Venø

Cand. jur.

Billedcredit: Pexels.com og Unsplash.com

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

6 Shares
Share6
+1
Pin
Tweet
Share